5 voordelen van lijnzaad

voordelen van lijnzaad

Lijnzaad (ook wel ‘vlaszaad’ genoemd) zijn kleine, bruine of goudkleurige zaadjes en is de rijkste bron van plantaardige omega-3-vetzuren, genaamd alfa-linoleenzuur. Ook al zijn ze klein, er zijn enorm veel gezondheidsvoordelen verbonden aan het gebruik van lijnzaad. En daarbij smaakt het ook nog heerlijk door je smoothies en havermout ontbijt. Wat dacht je bijvoorbeeld van een stralende, gezonde huid? Of het feit dat lijnzaad gewichtsverlies bevorderd? Hierbij 5 voordelen van lijnzaad op een rij.

#1 Veel vezels, maar koolhydraatarm

Lijnzaad bevat veel vezels, waaronder mucilage. Mucilage is een gelvormig vezel dat oplosbaar is in het darmkanaal. Het slijm kan ervoor zorgen dat eten langer in de maag wordt gehouden, in plaats van (te) snel opgenomen te worden in de dunne darm. Hierdoor kunnen voedingsstoffen beter uit je eten worden opgenomen in je lichaam. Ook bevat lijnzaad veel oplosbare en onoplosbare vezels. Deze vezels bevorderen het ontgiften van de dikke darm, vetverlies en zorgen ervoor dat je minder snel zin hebt in suiker.

#2 Gewichtsverlies

Zoals hierboven al genoemd: lijnzaad bevordert gewichtsverlies. Lijnzaad bevat veel gezonde vetten en vezels, wat zorgt voor een langer vol gevoel. Hierdoor ben je minder snel geneigd te snacken of te overeten. De gezonde vetten kunnen ook ontstekingen voorkomen. Dit is belangrijk voor het gewichtsverlies, omdat ontstekingen ervoor kunnen zorgen dat je lichaam vet wil vasthouden. Je kunt lijnzaad verwerken in salades, smoothies en soepen.

voordelen van lijnzaad

#3 Gezonde huid en gezond haar

Lijnzaad biedt essentiële vetten en b-vitamines, die ervoor zorgen dat uitdroging en schilfering voorkomen worden. Het kan ook symptomen van acne, rosacea en eczeem verbeteren. Bovendien kan het consumeren van lijnzaad de gezondheid van je ogen bevorderen, omdat lijnzaad het droge ogen-syndroom vermindert. Lijnzaadolie is in dit geval een nóg betere optie, omdat het een nog hogere concentratie aan gezonde vetten bevat. Je kunt dagelijks een à twee eetlepels lijnzaadolie tot je nemen. Je kan de olie natuurlijk ook verwerken in een crème of mengen met andere essentiële oliën.

#4 Gezonde spijsvertering

Een van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van lijnzaad is misschien wel dat het een gezonde spijsvertering bevordert. De vetten in lijnzaad kunnen het spijsverteringskanaal beschermen. Uit onderzoek is gebleken dat het goed helpt bij mensen die lijden aan de ziekte van Crohn of andere spijsverteringsproblemen. Of meng een tot drie eetlepels lijnzaadolie met ongeveer 200 milliliter wortelsap; dit verlicht constipatie op natuurlijke wijze. De vezels in lijnzaad voorzien goede bacteriën in de dikke darm van voedsel. Dit helpt bij het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam.

#5 Lager cholesterol

Oplosbare vezels in lijnzaad ‘vangen’ vet en cholesterol in het spijsverteringsstelsel. Bovendien ‘vangen’ oplosbare vezels ook gal, dat is gemaakt van cholesterol in de galblaas. Dit gal wordt vervolgens gescheiden van het lichaam in het spijsverteringskanaal. Hierdoor moet het lichaam meer aanmaken, waarbij het overtollige cholesterol wordt opgebruikt in het bloed en het cholesterolgehalte daalt.

Wist je trouwens dat een koolhydraatarme dieet vele gezondheidsvoordelen heeft? Meer weten, vind hier meer informatie en koolhydraatarme recepten.

Dit artikel is geschreven door voedingsdeskundige Anita Mulderij van jasperalblas.nl. Dankjewel Anita, voor dit fijne informatieve artikel! 

3 reacties op “5 voordelen van lijnzaad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *