Suikervrije blauwe bessen jam

Een beetje variatie voor op je brood/ muffin of taart kan geen kwaad. Daarom heb ik afgelopen weekend een eigen suikervrije blauwe bessen jam gemaakt, echt super easy en nog heel lekker ook!

De blauwe bessen kun je heel makkelijk vervangen door ander roodfruit, zoals bijv. aardbeien, frambozen o.i.d. In dit recept heb ik het gehouden bij blauwe bessen, deze zijn super goed voor jou en je gezondheid. Deze besjes bevatten namelijk anthocyaan, dit is een stof die de bes zijn blauwe kleur geeft en een goede werking op hart- en bloedvaten heeft. Ook bevatten blauwe bessen veel antioxidanten, deze werken ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en beschermen tegen verschillende ziekten.

Benodigdheden voor 1 klein potje blauwe bessen jam

  • 200 gr. Blauwe bessen
  • 1 el chia zaad
  • 1 el ahorn siroop (honing, agave siroop o.i.d. kan ook)
  • scheutje citroensap

aang.DSC02348

Bereiding van de suikervrije blauwe bessen jam

  1. Roer de blauwe bessen door de ahorn siroop en citroensap
  2. Verwarm de blauwe bessen langzaam in een pannetje
  3. Wacht tot de blauwe bessen beginnen te bubbelen en mix ze dan met de staafmixer goed fijn
  4. Roer de chia zaadjes door de jam
  5. Laat de blauwe bessen jam op zacht vuur iets dikker worden (houd het wel goed in de gaten zodat het niet aanbrand)
  6. Laat goed afkoelen en bewaar de jam in een dicht potje

Hou je van iets meer zoet? Voeg dan meer ahornsiroop/agavesiroop of honing toe.

Tip: ik maakte even een snel taartje voor bij de koffie (je moet zelf de slingers ophangen, toch?) Als bodem gebruikte ik een chiamuffin (home-made, lag nog in de diepvries) daarover een laag Griekse yoghurt (eventueel met wat agave siroop) en daarop een laagje van deze heerlijke verse blauwe bessen jam.

aang.DSC02350 aang.DSC02355 aang.DSC02357 aang.DSC02362 aang.DSC02376

10 reacties op “Suikervrije blauwe bessen jam

    • Anne zegt:

      Dankjewel Antje! Leuk toch, ik dacht ik maak die recepten toch, waarom zou ik ze dan ook niet gelijk delen met anderen..
      (ps: ik hou jou site ook wel in de gaten hoor;))

  1. Pingback: De 3 meest bekeken recepten op healthyfoodlove.nl - healthyfoodlove

  2. Pingback: Bosbessen kwarktaart - healthyfoodlove

  3. Jeroen zegt:

    Er zit ook suiker in ahornsiroop en bosbessen. Het is onzin dat natuurlijke suikers anders zijn dan toegevoegde suikers. Misschien moet je gewoon geen jam eten als je minder suiker wil eten…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *